2011-08-21

Vecka 36 av Sofie Sarenbrant

Detta är en deckare som utspelas (mestadels) i Brantevik i Skåne, där en kvinna gravid i vecka 36 försvinner spårlöst. Deckaren handlar om hur hennes man, vänner och polisen letar efter henne. Bitvis är det spännande, men bitvis är det lite för genomskinligt när författaren försöker lägga ut dimridåer och få oss läsare att misstänka "fel person". Jag misstänkte dock rätt person från början.
En del trådar nystat inte upp i slutet och i år har fortsättningen kommit. Den utspelar sig sexton år senare och jag är undrande till hur skildringen blir då, eftersom Vecka 36 utspelas i nutid. Det är ju inte så lätt att realistiskt beskriva saker och ting sexton år framåt i tiden - skulle jag skrivit, hade jag nog hellre låtit första boken utspelas i mitten av 90-talet och den andra nu. Det är ju i och för sig inte lönt att jag spekulerar i det. Det är nog bättre att jag läser fortsättningen! :-)

Detta boktips hittade jag också hos Klok som en bok. Tack!

Inga kommentarer: