2011-08-11

Harry Potter and the Deathly Hallows av J.K. Rowling

Självklart, så har jag läst boken tidigare (samma dag som den kom ut, faktiskt), men när jag såg filmen för ett tag sedan, så kändes det som om jag skulle vilja läsa om boken igen. Böcker är ju detaljerade på ett annat sätt än filmerna någonsin kan bli (även om Harry Potter-böckerna ibland är lite överlastade med obetydliga detaljer).
På något sätt finns det inte så mycket att skriva om boken - antingen gillar man den (och det gör jag) eller så gillar man inte Harry Potter över huvud taget. Min favorit i Harry Potter-serien är tredje boken, Harry Potter och fången från Azkaban, som jag tyckte mycket om när den kom. Den femte boken, som är den längsta, är lite för lång, tycker jag. Å andra sidan får man ju inte nog ändå... En av mina favoritkaraktärer, Tonks, tycker jag får för lite utrymme i filmerna däremot.
Ja, det blev väl ingen riktig recension egentligen, utan lite slumpvisa Harry Potter-åsikter snarare. Den sjunde boken knyter i alla fall ihop de lösa trådarna från tidigare böcker och sätter slutgiltigt punkt för bokserien. Jag tycker om att Harrys kusin, Dudley, visar sin uppskattning för Harry i (början av) denna bok.

Inga kommentarer: