2011-08-20

"221 bra deckare du bör läsa innan du mördas" av Svenska Deckarakademin

I rubriken satte jag citationstecken runt titeln. Ofta brukar det inte behövas, men jag vill ju inte antyda att Svenska Deckarakademin skulle mörda folk (annat än i bokform förstås)! :-)
Denna bok innehåller 221 tips på deckare ur olika deckargenrer från de första romaner som kunde kallas deckare och fram till nutid (boken utkom i år). Tipsen innehåller ofta någon liten historik över författaren och lite bakgrundsinformation om boken, samt varför den bör ingå i detta urval, d.v.s. lite personliga åsikter från de 25 tipsarna. Jag gillar verkligen upplägget och blev genast sugen på att läsa en del av dem jag inte läst förut. En hel del har man ju läst, om man som jag, har varit deckarintresserad länge.
Enda nackdelen var att man skrivit en lista med de olika deckargenrer man använt sig av i boken och en lista över tipsarna i början av boken. Medan jag läste satt jag hela tiden och bläddrade tillbaka till listorna för att se vem som dolde sig bakom initialerna och vilken symbol som nu var vilken för de olika genrerna - flera symboler och initialer lärde jag mig förstås efter en del bläddrande, men lade man ifrån sig boken några dagar behövde man slå upp en del igen. Det hade varit bättre att skriva ut, åtminstone tipsarna i klartext. Symbolerna var roligare och det var lätt att hitta andra deckare inom favoritgenren (som är pusseldeckare). Jag lånade denna bok på biblioteket, men skulle nog gärna vilja ha ett eget exemplar, så att jag kan bläddra i det när jag är sugen på att prova på någon bok/författare ur någon viss deckargenre. Dessutom skulle man kunna fylla på med egna kommentarer (nästan ingen av sidorna - det är en sida per bok - är fullskriven).

Tack för tipset Klok som en bok!

1 kommentar:

Boktokig Eva Boström sa...

Den här boken skulle jag ju kolla upp, men glömde bort! Tack för påminnelsen!