2011-01-28

På bokfronten...

...är det fortfarande Jane Austen som gäller. När det gäller "Stolthet och fördom" gjorde jag ett undantag och såg filmatiseringen med Jennifer Ehle och Colin Firth i huvudrollerna, från 1995, men jag läser nog boken också, när jag är klar med de andra. Filmatiseringen är i alla fall jättebra tycker jag!
Jag har gått vidare till Mansfield Park, som är Vivi Edströms favorit, och har nästan läst ut den. Jag gillar den också, men det är nog inte riktigt min favorit. När jag inte läser, utan t.ex. står och stryker, lyssnar jag på Hans Alfredsons inläsning av Bock i örtagård av Fritiof Nilsson Piraten. Farbror Blå undrar varför jag skrattar högt ibland när jag stryker (så roligt tycker jag ju inte att det är i vanliga fall), men jag kan inte hålla mig för skratt när jag hör om de dråpliga händelserna, som t.ex. första gången patron Esping går i kyrkan (efter sitt eget dop) eller det stora barndopet, trots att jag läst/hört om dem förut. Den kan verkligen rekommenderas och inläsningen är också jättebra!

1 kommentar:

Boktokig Eva Boström sa...

tack! Den rekommendationen tar jag till mig!!!

ja, det kan man ju lägga till. det skulle nog ge en annan dimension till recensionen. det skulle jag vilja veta om det t ex är så en bok växer med tiden

Ja, det finns en hel del bra böcker med fula omslag!!!