2011-01-18

Livets gåtor Jane Austen av Vivi Edström

Just nu läser jag Livets gåtor Jane Austen av Vivi Edström och det för med sig att jag dessutom läser Jane Austens böcker efter hand som de avhandlas i boken.


Det gör förstås att det tar lång tid att läsa Livets gåtor, men det gör inget. Första boken som tas upp är Lady Susan - egentligen är det väl en kortroman eller kanske långnovell - och den är skriven i brevform. Tidigare har jag inte uppskattat den här boken särskilt mycket, men vid denna senaste genomläsning, kände jag igen mycket av det "austenska" skrivandet och uppskattade den desto mer. Jag är nog lite svag för brevromaner också.

Vad gäller Livets gåtor, så återkommer jag med en recension när jag har läst ut den, men hittills gillar jag den skarpt. Det är roligt att få läsa en biografi om en av mina favoritförfattare, där biografiförfattaren erkänner att hon gillar den författare hon skriver om.

2 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Åh, den här blev jag riktigt nyfiken på!!!

Syster Värst sa...

Ja, jag kan verkligen rekommendera den. Hittills har jag kommit till kapitlet om Mansfield Park och nu är det dags att läsa den boken...