2011-01-25

Boklista från Svensk bokhandel 2010

På flera bokbloggar, t.ex. Boktokig har jag sett Svensk Bokhandels pocketlista över mest sålda böcker 2010, så jag har också tagit med den och markerat vilka böcker jag har läst:

1. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann - Jonas Jonasson
2. Tre sekunder - Roslund & Hellström
3. Hypnotisören - Lars Kepler
4. Dyngkåt och hur helig som helst - Mia Skäringer
5. Den dubbla tystnaden - Mari Jungstedt
6. Boktjuven - Markus Zusak
7. Höstoffer - Mons Kallentoft
8. Den orolige mannen - Henning Mankell
9. 1222 över havet - Anne Holt
10. Lyckan är en sällsam fågel - Anna Gavalda
11. I den innersta kretsen - Viveca Sten
12. En förtjusande man - Marian Keyes
13. Infiltratören: den smutsigaste härvan inom svensk - Lasse Wierup
14.Snabba cash - Jens Lapidus
15. Bara vanligt vatten - Kajsa Ingemarsson
16. Till dess din vrede upphör - Åsa Larsson
17. Igelkottens elegans - Muriel Barbery
18. Skynda att älska - Alex Schulman
19. Hjärtdjur - Herta Müller
20. Aldrig fucka upp - Jens Lapidus


Det är alltså sex stycken jag har läst (de grönmarkerade: 1, 6, 8, 9, 11, 16) och jag är osäker på om jag verkligen har läst dem i pocketutgåva. Jag är säker på att jag läst flera av dem i icke-pocket... Ja, vad kan detta urval säga om mig som läsare?
Boktjuven och Hundraåringen... var i alla fall de jag tyckte bäst om av dessa.

1 kommentar:

Boktokig Eva Boström sa...

Vad kul att du också använde listan.

När du säger det... jag är inte helelr säker på att jag läst alla i pocketversionen...ooops... men jag har i alla fall läst dem! ;)