2011-05-16

Rosens namn av Umberto Eco

Det här är en sådan bok som jag har börjat läsa en gång tidigare, men av någon anledning lagt ifrån mig och sedan har den blivit liggande. Den gången kom jag till sidan 152 (av 531), så jag hade ju ändå hunnit en bit. Tyvärr kom jag inte ihåg tillräckligt väl vad den handlade om, så jag fick börja från början.
"Rosens namn" är ett mellanting mellan deckare och historisk skildring. Den utspelar sig på ett italienskt kloster 1327, men är inte så lättläst som Ellis Peters historiska deckare med munken broder Cadfael i Shrewsbury, som huvudperson. "Rosens namn" är späckad med latinska citat och långa utläggningar om skillnaderna och likheterna mellan olika fraktioner av den katolska kyrkan. Samtidigt är den ganska spännande, men kanske lite för långsam för min smak.

1 kommentar:

Boktokig Eva Boström sa...

Åh, Ellis Peters böcker... det var länge sedan man läste dem. när jag utbildade mig till lärare läste jag dem. Nostalgi!