2011-05-04

13 dygn i rymden efter 14 år på jorden av Christer Fuglesang

Den här boken har jag faktiskt fått på apoteket för några somrar sedan. Jag var där och köpte förkylningsmedikamenter för både jag och Farbror Blå var rätt förkylda. En apoteksanställd tipsade mig då, om att jag skulle få en bok, om jag köpte en anti-förkylnings-produkt till, så var jag förstås inte sen att köpa en sak till för att få en gratis-bok.

"13 dygn i rymden efter 14 år på jorden" är en dagbok från Christer Fuglesangs 13 dygn i rymden (som titeln antyder) med en hel del tillbakablickar på de 14 år under vilka han har utbildat sig till astronaut, samt hur uttagningar och prover m.m. har gått till. Boken har blivit liggande i att-läsa-högen länge för den verkade inte så intressant, men där hade jag fel, för när jag väl började läsa var det svårt att lägga ifrån sig boken. Den är intressant och trots att man följde med en del i vad som hände när det begav sig, 2006, så var det väldigt mycket jag inte visste.
Det var bara två småsaker att anmärka på: ibland skriver författaren "tills dess" (fast han på sidan före/efter skrivit det korrekta "till dess" och att det finns skisser över rymdfärjan och rymdstationen sist i boken - det hade jag behövt veta medan jag läste, för jag hittade dem inte förrän jag hade läst ut boken!

2 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Men vad kul att få den på apoteket!!!

Syster Värst sa...

Ja, det är lite skoj. Jag har fått en bok av glassbilen en gång också!