2011-06-19

Snäcksamlarna av Rosamunde Pilcher

Detta är en bok jag läste för första gången för ganska många år sedan, men som jag läst om några gånger sedan dess. För några veckor sedan tyckte jag att det var dags igen. Snäcksamlarna av Rosamunde Pilcher är en sorts familjekrönika med huvudpersonen Penelope Keeling i huvudrollen. Läsaren får lära känna henne ur hennes eget perspektiv och hennes barns och med tillbakablickar på hennes ungdom.
Rosamunde Pilcher skriver bra och det är svårt att lägga ifrån sig boken, trots att jag vet ganska väl vad som händer i den, efter mina tidigare genomläsningar. Jag fascineras av människorna i romanen och deras samspel och det är en sådan bok jag tycker att man kan läsa om igen och då lägga märke till andra detaljer, än vad man gjorde föregående gånger.
Detta är en av de fyra böcker av Rosamunde Pilcher, som jag tycker bäst om. De andra är September, Vägen hem och Midvinter.

2 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Oj, vad kul att påminnas om den här boken. Var länge sedan jag läste den!

Syster Värst sa...

Det var samma här! :-)