2011-04-30

Förföljd av det förflutna av Nora Roberts (ljudbok)

Den här ljudboken fick jag låna av en kollega, som trodde att jag skulle gilla den, eftersom så mycket handlar om hundar och hunduppfostran i den. Huvudpersonen i boken arbetar med hunduppfostran och sök- och räddningsutbildning av hundar. Långt tidigare har hon kidnappats av en seriemördare, men lyckats fly, och senare vittnat mot honom. Nu har dock en ny serie mord, mycket lika de "hennes seriemördare" utförde, påbörjats trots att den ursprunglige seriemördaren fortfarande sitter i fängelse.
Boken försöker vara kärleksroman och thriller på en gång, med en massa hundprat däremellan, men jag fastnar inte riktigt för den. Kärlekspratet känns stereotypt och den blir aldrig riktigt spännande i mitt tycke. Speciellt slutet kändes platt, när jag trodde att det skulle bli jättehemskt/spännande. Hundavsnitten tyckte jag bättre om, precis som min kollega trodde, men de blir nog fruktansvärt utdragna och tjatiga om man inte är hundintresserad.
Jag var inte heller särskilt förtjust i inläsningen (det var ju en ljudbok) för namnen på hundraserna uttalades ofta väldigt konstigt och vissa ord verkade inläsaren inte så bekant med sedan tidigare. En annan sak, som var lite tråkig var att händelser som beskrevs i baksidestexten inte inträffade förrän på cd nummer sju (av femton), så det kändes som en lång transportsträcka innan det började hända saker man inte kände till i förväg. Det är förstås inte författarens fel att det blir så, men det är lite klantigt av den som skriver baksidestexten att göra så, tycker jag.

Inga kommentarer: