2011-04-16

Stråk av rött av Elizabeth George

Jag har inte läst så många böcker av Elizabeth George tidigare för jag har inte riktigt fastnat för hennes stil, men jag tänkte att det var dags igen när jag läste en positiv recension av "Stråk av rött".
Thomas Lynley fotvandrar längs kusten i Cornwall uppriven av sorg efter det att hans hustru blivit mördad. Skildringen av hans sorg och hans liv efter denna tragedi känns realistisk och jag blev rätt gripen av den. Övriga personer i boken känns inte alls intressanta i jämförelse med huvudpersonen och försvinner ut i skuggorna. Intrigen fångade inte heller mitt intresse och det var inte särskilt svårt att lista ut vem som var mördaren och motivet ett bra tag före slutet.
Kort sagt var behållningen av boken för min del skildringen av Lynleys sorg och hur han handskas med den och det mer eller mindre påtvingade polisarbetet. Resten av berättelsen förmådde inte att fånga intresset på samma sätt som andra deckare brukar göra.

Inga kommentarer: