2011-04-29

Jane Austen-klubben av Karen Joy Fowler

När jag hade mitt Jane Austen-maraton i vintras gick filmatiseringen av Jane Austen-klubben på tv, så jag spelade in den i akt och mening att se den när jag läst ut alla romanerna. Sedan tänkte jag att det är väl bäst att jag läser boken också innan jag ser filmen, och eftersom jag inte ville göra det alltför tätt inpå varandra blev det inte av förrän nu i april.
Boken är lite av en må bra-bok i mitt tycke och filmen följde boken rätt väl. Litteratur- och Austen-mässigt gav inte boken så mycket, men den var ändå rätt mysig att läsa. Den är indelad i kapitel efter Jane Austens sex romaner och fokus i varje kapitel ligger på en roman och på en av bokcirkelns medlemmar, så man lär känna dem bättre efter hand. Mycket kretsar dock kring en av bokcirkelmedlemmarnas skilsmässa och man får en hel del tillbakablickar mestadels utifrån när de olika medlemmarna i bokcirkeln lärde känna varandra.
Om man inte läst Jane Austens romaner (åtminstone de flesta av dem), så tycker man nog att boken är rätt tråkig i de avsnitt romanerna diskuteras, men i mitt fall var det förstås tvärtom!

Inga kommentarer: