2010-12-08

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson



En kollega till mig rekommenderade "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" av Jonas Jonasson varmt och efter att han (som sällan pratar böcker) pratat om den vid fikat flera dagar i rad blev jag förstås nyfiken. När jag tidigare läst om boken tyckte jag inte den verkade vara den typen av bok jag brukar gilla, men när jag var i Borgholm för några veckor sedan hittade jag den billigt i bokhandeln där och då slog jag till.
Visst tyckte jag att den var rolig när jag började läsa den och osannolik förstås och osannolikt svår att lägga ifrån sig... Det kändes som om varje kapitel avslutades med en "cliff-hanger" i sann Dan Brown-anda, men samtidigt var den rolig och den var bättre än jag hade väntat mig. Jag rekommenderade Farbror Blå att om han bara skall läsa en enda svensk bok som utkommit i år, så skall han läsa den här, och det är väl ett rätt bra betyg, eller hur?

2 kommentarer:

klok som en bok sa...

Jag tog en himla tid på mig innan jag läste den, trodde inte heller att det var en bok i min smak men den var ju faktiskt bra:-) Helt klart en bok man kan rekommendera!

Syster Värst sa...

Ja, ibland blir man förvånad när det visar sig att man gillar något man var säker på att man inte skulle tycka om... :-)