2011-03-15

Salvekvick och kvacksalveri av Simon Singh och Edzard Ernst

Salvekvick och kvacksalveri av Simon Singh och Edzard Ernst har jag haft hemma ett tag, men nu läste jag äntligen den. Det är en intressant bok som redovisar hur alternativmedicinen fungerar (om den fungerar) och som ger historik och jämförelser med etablerad medicin.


Boken har ett vetenskapligt anslag, men är i mitt tycke lättläst. Jag rekommenderar boken varmt till alla som kommit i kontakt med alternativmedicin och vill veta mer om bakgrunden till de olika vanliga alternativa behandlingsmetoderna, som akupunktur, homeopati, kiropraktik och örtmedicin, samt hur de verkar - eller inte verkar.
Det enda jag saknade i boken var ett stycke om Semmelweiss deduktiva metoder (som han utvecklade i samband med att han undersökte orsakerna till den ojämna fördelningen av barnsängsfeberfall på förlossningsavdelningarna på sjukhuset där han arbetade), i genomgången av hur man genom tiderna kommit fram till hur man provar medicinska metoder.

Inga kommentarer: