2012-10-08

Prinsessan av Tomas Arvidsson

Det har blivit mycket Tomas Arvidsson på sistone och det började med att jag hittade "Utanförskapet" på ett antikvariat och sedan blev jag sugen på att läsa om några av hans böcker, och därefter insåg jag att det kommit ut två som jag inte hade läst, "Den poetiska hunden" och "Prinsessan", under senare år, som jag fick införskaffa.
"Prinsessan" handlar om när världens dyrbaraste konstverk "La Bella Principessa" av Leonardo da Vinci, skall ställas ut på Eriksbergshallen i Göteborg. Svenne Mattsson, IT-geni och inte alltid på rätt sida om lagen, inser att han och hans parhäst, Kenneth Lindh, f.d. kassaskåpsexpert och numera frimärkshandlare, skulle kunna genomföra den omöjliga kuppen, d.v.s. lägga beslag på "Prinsessan". Man får följa hur de förbereder och genomför kuppen och hur andra sedan försöker komma över försäkringspengarna och hur försäkringsbolagen försöker lösa fallet. Det blir spännande och som läsare hålls man länge i ovisshet om utgången på det hela.

Inga kommentarer: