2012-10-06

Kniven i hjärtat av Björn Ranelid

Länge, länge har jag tänkt läsa något av Björn Ranelid, eftersom han är så omtalad och nu har det äntligen blivit av. Jag fick låna den här boken, Kniven i hjärtat, av en av mina svägerskor tidigt i våras, men det har alltid kommit böcker som lockat mer emellan. Nu har jag i alla fall läst den!
Boken handlar om David, som har dömts till fängelse på livstid, och hans son Kasper, som efter ganska många år börjar besöka sin far i fängelset. Till en början får man inte riktigt veta vem eller vilka David har mördat, men det framgår ändå ganska snabbt hur saker och ting ligger till. Mycket antyds mellan raderna och mycket upprepas gång på gång. Detta gör boken lite seg och förutsägbar. Språket är bra, men bitvis uppstyltat. Motivet är intressant och porträtten av David och Kasper är fascinerande, men jag blir ändå inte speciellt sugen på att läsa mer av Björn Ranelid just nu.

Inga kommentarer: