2012-06-19

Grand final i skojarbranschen av Kerstin Ekman

Detta var en bok som blev liggande länge, men när jag väl började läsa den var den svår att lägga ifrån sig. Den handlar om Lillemor Troj, som är författare och akademiledamot. En dag konfronteras hon plötsligt med ett manuskript, som handlar om hennes eget liv. Hennes förläggare tror att det är Lillemor som har skrivit det, men det stämmer inte och Lillemor tvingas tänka tillbaka på delar av sitt liv, som hon trodde att hon lagt bakom sig. Det är ett fascinerande upplägg och vissa delar påminner om det lilla jag känner till om Kerstin Ekman; att hon debuterade som deckarförfattare och var engagerad i filmindustrin på femtiotalet m.m. och det är säkert författarens avsikt att man skall börja fundera på vad som är sanning och vad som är fiktion. Manuskriptet är som en bok i boken och driver händelserna framåt från Lillemors författardebut och till där hon är idag.

2 kommentarer:

klok som en bok sa...

Den här har jag tänkt flera gånger att jag skulle läsa men det har inte blivit av.

Syster Värst sa...

Det kanske blir tillfälle under sommaren?
Nu har jag äntligen lagt ut bild på bushunden, som du önskade! :-)