2011-10-10

Flickorna i Villette av Ingrid Hedström

När jag läste och skrev om Lärarinnan i Villette tänkte jag läsa fler av böckerna om Martine Poirot och för ett tag sedan fick jag hem Flickorna i Villette och Under jorden i Villette. När jag nu skulle länka tillbaka till Lärarinnan i Villette tänkte jag att den läste jag väl bara för ett par månader sedan, men det visade sig vara ett år sedan. Jag minns den ändå rätt bra och att jag gillade huvudpersonen, Martine, så det är väl ett gott betyg, att jag tror att läste den så pass nyligen?
Flickorna i Villette tycker jag är lika bra och den är också svår att lägga ifrån sig. Tre tonårsflickor hittas mördade utanför Villette samma dag som stadsfesten äger rum. Just detta år försöker Villette visa sig från sin bästa sida för att stärka sin kandidatur till att bli Europas kulturhuvudstad, så medias uppmärksammande av morden blir större och intensivare än vad som varit fallet, nästan vilken annan dag som helst under året.

Inga kommentarer: