2011-09-08

Möte i Mexico av Len Deighton

Möte i Mexico av Len Deighton är på flera sätt en ganska typisk spionroman, tycker jag, fast det inte är en genre jag läser särskilt ofta. Anledningen till att jag läste boken var faktiskt att det stod DEIGHTON som nyckel i ett korsord och lösningen blev då förstås LEN. När jag slog upp detta och läste om författaren blev jag sugen på att läsa någon eller några av hans böcker. Möte i Mexico är andra delen i en trilogi om Bernard Samson vid den brittiska underrättelsetjänsten. Egentligen är det nio romaner skrivna om honom, uppdelade i tre trilogier, och denna roman hör till den första trilogin, där första boken är Byte i Berlin och den tredje heter Lösning i London.
Trots att jag inte brukar vara intresserad av denna typen av roman blev jag sugen på att läsa åtminstone de andra två böckerna i trilogin, så jag får se om jag kan få tag på dem. Boken utspelar sig mestadels  i Sydamerika och  Berlin, samt lite i London, under tiden före Berlinmurens fall. Samsons fru har gett sig av (detta sker tydligen i första delen i trilogin, så därför avslöjar jag inte varför) och Samson får bl.a. problem med att ordna med boende för sina två barn när han är ute på uppdrag för underrättelsetjänsten - något som kändes lite ovanligt i en spionroman - jag inbillar mig att hjälten/huvudpersonen där, oftast brukar vara ensamstående á la James Bond. Detta gör som sagt boken lite ovanlig och jag kommer säkert att låna de andra böckerna för att få veta hur det går för Bernard Samson.

Inga kommentarer: