2010-10-20

Boktjuven av Markus Zusak


Detta är en bok, som utspelar sig i en mindre stad utanför München under andra världskriget, i vilken Döden är berättare. Boken handlar om Liesel Meminger som kommer till Himmel Strasse i början av andra världskriget när hon är nio år. Det är hon som är boktjuven! Hon lär sig läsa sent jämfört med sina jämnåriga, men hon fastnar i läsandet och eftersom det är svårt att få tag på böcker, så stjäl hon dem när tillfälle ges, t.ex. från nazisternas bokbål och från borgmästarens bibliotek.
Det är en gripande bok och att berättaren är Döden ger boken ett intressant, tragikomiskt perspektiv. Jag kan verkligen rekommendera den. De första 530 sidorna (av totalt 582) läste jag under en dag (på resande fot till Sundsvall t.o.r.), men eftersom Döden antydde om vissa sorgliga händelser längre fram i boken drog jag mig lite för att läsa ut den, men så klart kunde jag inte låta bli utan läste ut den några dagar senare. Ibland kan jag bli lite irriterad när en del händelser avslöjas i förväg, men på något sätt bidrar detta till bokens karaktär, så i det här fallet ogillar jag det inte så mycket...

Inga kommentarer: