2012-07-03

Farmarpojken och Gyllene år av Laura Ingalls Wilder

Detta är böcker jag läste som barn och ibland får jag lust att läsa om böcker från den tiden. Jag har alltid tyckt om böckerna om Lauras uppväxt, från Det lilla huset i stora skogen till På väg hem.
Farmarpojken handlar om Lauras man, Alonzo Wilders barndom, vilken skiljer sig en del från Lauras uppväxt, eftersom hans familj är bofast på en större gård, medan Lauras familj flyttade runt en hel del under hennes uppväxt. Man får följa Alonzo under ett år och ta del av de olika sysslorna som präglade livet för en jordbrukarfamilj vid den här tiden.
Gyllene år handlar om de år då Alonzo och Laura lär känna varandra och gifter sig. Laura arbetar bl.a. som lärare, medan Alonzo som är lite äldre än hon försöker skapa ett jordbruk för dem att kunna leva av. De förenas bland annat av sin kärlek till hästar och det gemensamma intresset att sjunga. Tyvärr saknar jag den följande boken De första fyra åren (och en av de tidigare böckerna i serien Den lilla staden på prärien), så jag måste komma ihåg att hålla utkik nästa gång jag är på antikvariat.

Inga kommentarer: