2011-02-13

Mansfield Park av Jane Austen



Äntligen har jag tagit mig tid att skriva om Mansfield Park, som jag läste ut för några veckor sedan! Det är klart att jag tycker om boken, men den är inte min favorit. Kanske beror det på att jag tycker att huvudpersonen, Fanny, är i snällaste laget när hon låter sig hunsas av sina kusiner. Å andra sidan är hon väldigt stark när hon står för de värden hon har och inte låter sig duperas av t.ex. syskonen Crawford. Vivi Edström skriver att detta är hennes favorit bland Jane Austens romaner. Det är inte min favorit, men Vivi Edströms utläggning om Mansfield Park i Livets gåtor får mig ändå att uppskatta romanen lite mer än tidigare.
I vilket fall som helst är det skandal att den inte översattes till svenska förrän 1998!
Har du inte läst den än? Gör det!

Inga kommentarer: