2013-01-09

Sista jouren av Karin Wahlberg

Detta är Karin Wahlbergs första deckare, med läkaren Veronika Lundborg och kommissarie Claes Claesson i huvudrollerna. Anledningen till att jag började läsa denna bok just nu är att den stod på bekvämt avstånd (d.v.s. mycket nära) fåtöljen där jag sitter när bebis M ammas och under dessa stunder blir jag ibland enormt sugen på något att läsa. Jag har alltså läst boken förut, men Karin Wahlbergs böcker är välskrivna, så jag tycker om att läsa dem om igen. Det var så pass länge sedan jag läste dem att jag inte kom ihåg mer än huvuddragen - för mig blir det så när jag läser mycket, även om böckerna är bra.
I Sista jouren cyklar Veronika Lundborg till lasarettet för att börja arbetet som vanligt med en dusch efter cykelturen, men denna gång hittar hon en kollega, kirurgen Maria Kahn död i personalduschen. Stämningen bland personalen på sjukhuset blir spänd och efter hand får man veta att Maria inte var så omtyckt av alla.

Inga kommentarer: