2012-04-01

Trofésamlaren av Björn Hellberg

Detta är Björn Hellbergs femtonde bok om kommissarie Sten Wall, som är polis i Staden - den fiktiva ort där Hellbergs flesta deckare utspelas. Jag tycker om språket, stämningen och humorn i böckerna om Sten Wall och denna bok är inget undantag. Jag har ännu inte läst alla Sten Wall-böcker, så jag kanske inte kan avgöra om den är bättre eller sämre än de övriga, men de jag har läst hittills har varit av jämn kvalitet, så jag fortsätter läsa dem lite då och då.
I denna bok hemsöks Staden av en våldsman som överfaller unga, vackra kvinnor och stjäl deras underkläder. Polisen har svårt att hitta några spår efter förövaren och Staden håller andan inför vad som skall hända nästa gång Trofésamlaren, som poliserna kallar honom, skall slå till igen.

Inga kommentarer: