2012-02-03

Strindbergs stjärna av Jan Wallentin

Jag har sett många recensioner som ger denna bok lågt betyg, men jag tyckte ändå att den var läsvärd. Historien, som i upplägg påminner lite om en del av Dan Browns böcker, är spännande men kanske lite långrandig. Det börjar med att ett hundraårigt lik hittas i en gruvgång i Dalarna. Det håller ett kors och detta kors tillsammans med en stjärna visar vägen till en nedgång till underjorden där kunskap som hittills inte kommit mänskligheten till del skall finnas.
Det finns mycket historia invävd i berättelsen, som ska ge den trovärdighet och autenticitet. Det är dock ingen av huvudpersonerna som jag riktigt fastnar för och det gör att jag inte riktigt gillar boken, men jag tyckte ändå att den var läsvärd som spänningsroman.

2 kommentarer:

klok som en bok sa...

Jag minns att Galgamarken nämndes i boken men det var nog det mest intressanta enligt mig:-)

Syster Värst sa...

Ja, det är en sådan sak man minns, fast det var ju inget direkt smickrande, tyvärr...